De Leerlink heeft zichzelf ook ontwikkelt tot een "coach".
De opleiding kindercoaching was erg interessant en heeft weer tot nieuwe inzichten en vernieuwing geleid. De volgende onderdelen kwamen aan bod:
- ontwikkelingspsychologie
- pedagogiek en opvoeding
- gesprekstechnieken en ethiek
- kindercoaching in de praktijk
Loopt uw kind ergens in vast? Gaan jullie scheiden en wil je je kind hierin ondersteunen? Wordt uw kind snel boos of emotioneel? Heeft uw kind iets heftigs meegemaakt en wilt u hem/haar hierbij helpen? Dan kan de Leerlink helpen. Door middel van gesprekken en spel help ik uw kind beter met de situatie omgaan.
Als kindercoach ga ik aan de slag om uw kind te helpen met een probleem dat hij/zij heeft. Het kind kan vaak goed verwoorden wat voor hem/haar het probleem is. Dit komt niet altijd overeen met wat de omgeving als het probleem ziet. Vaak ligt er iets onder. Tijdens het proces komt dit naar boven.
Ik ga bij mijn coaching samen met de leerling op zoek naar zijn/haar eigen antwoorden en oplossingen voor het probleem. Hierdoor wordt het kind eigenaar van het probleem maar vooral ook van de oplossing en draagt daarmee de verantwoordelijkheid om met de oplossing aan de slag te gaan. Enkele voorbeelden van problemen waar ik bij kan helpen zijn:
Soms zijn er maar een paar sessies nodig om het kind inzicht te geven in de situatie, hem of haar te helpen bij het vinden van de oplossing en deze oplossing samen in een plan uitwerken om ermee aan de slag te kunnen.
Mijn aanpak is volgens deze COACH-stappen:
C = Coachvraag --> Waarom ben je hier? Waarom heb je hulp nodig? Wat is het probleem? Wat is je hulpvraag? Hieruit stellen we een haalbaar doel voor de komende periode.
O = Onderzoek --> We gaan samen onderzoeken waar het probleem vandaan komt en hoe het anders kan. Dit geeft inzicht in de situatie waardoor er rust ontstaat.
A = Actie --> We accepteren hoe het probleem ontstaan is en kijken vooruit om een plan te maken. We stellen ons voor hoe het zou zijn als het probleem is opgelost en halen hier actiepunten uit.
C = Check --> We checken of we voldoende in huis hebben om dit doel te bereiken. Welke kwaliteiten/talenten heb ik in huis om aan mijn probleem te werken. Is het haalbaar? Welke hulpmiddelen heb ik nodig? Van wie heb ik hulp nodig? Wat kan ik anders doen?
H = Het einddoel --> Wat is er nu werkelijk anders? Weet je nu hoe je jezelf kunt helpen in een volgende situatie?
Coach
|
Het kind (de coachee)
· Heeft een duidelijke coachvraag. · Gaat aan het werk (opdrachten en zelf gekozen doelen). · Zoekt zelf antwoorden. · Wil leren reflecteren. · Krijgt zijn proces steeds meer helder en neemt de regie. · Maakt keuzes uit opties. · Zoekt nieuw gedrag en gaat hier mee experimenteren. · Krijgt steeds meer zicht op drijfveren en motivatie. · Wil leren. · Krijgt helder zicht op eigen gedrag. · Is bereid om uit comfortzone te stappen. · Wordt adviseur van eigen leven. · Gaat aan de slag met aangeboden kennis. |
Wanneer een kind, na het krijgen van het inzicht in het probleem, zijn gedachten of gedrag niet kan aanpassen dan is er misschien meer nodig. Je kunt dan denken aan een training. De Leerlink biedt ook de volgende trainingen:
Onderwijspraktijk de Leerlink
Dijkstraat 30
5161 BV Sprang-Capelle
Email: info@deleerlink.nl
Telnr: 06-34603813